Followers Cik Dollie

Adab Niat

5 Mei 2012

Assalamualaikum !
Hai korang..Now,Cik ada benda nak share nan korang.hehe..
Ternyata setiap niat yang korang nak buat tu mempunyai adab tau..Nak tahu lebih lanjut?hehe..jom bace ..


1)  Niat memiliki peranan yang amat penting di dalam segala kegiatan dan amalan agama kerana nilaian Allah Ta'ala terhadap semua amal perbuatan itu bergantung pada niatnya.

2)  Firman Allah s.w.t. dalam Surah al-Bayyinah, ayat 5 yang bermaksud :

" Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadah kepadanya , lagi tetap teguh di atas tauhid, dan supaya mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, dan yang demikian itulah agama yang benar ".

3)  Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

" Sesungguhnya setiap amalan itu dengan niat dan sesungguhnya bagi tiap-tiap seseorang itu apa yang diniatkan ".

4)  Maka niat yang baik itu adalah dianggap sebagai satu amal soleh dan memperolehi pahala serta ganjaran daripada Allah s.w.t.

5)  Sesiapa yang berniat dengan niat yang baik, maka dia akan mendapat pahala dan ganjaran yang baik,manakala sesiapa yang berniat buruk maka dia akan diberi balasan dosa dan balasan yang setimpal dengan dosanya.

6)  Kaum muslimin mengakui niat itu sebagai rukun dan syarat dalam semua amalan dan bukan hanya diucapkan atau dilafazkan oleh lidah sahaja .



So,korang!! Marilah kita niat benda-benda baik yer.hah! jangan niat je..Tunaikan apa yang anda niat tu :) Barulah pahala betambah.hehe



note : Sebelum pergi merayap tempat lain tu kan,tolong lah Cik Dollie ni klik kan mana-mana yang ada kat bawah ni eah :) satu pon ok lah..thanks korang :)


##  Have Nice Day !  ##

Terima Kasih Sudi Membaca ! LIKE if Suka

4 comments:

Adechandari said...

love this entry..

Nurrul said...

bETUL... nice sharing ! :D

*Pasang niat betul tapi belum buat pun dah dapat pahala :

Si Matatajam said...

Nice ntry, Tq for sharing

Cik Dollie said...

Thaanks all :) betul2..
Senang kita nak dpatkan pahala tu :)